Møt fighteren

Et kjøpesenter er ikke bare en arena for handleopplevelser og tjenester – det er også en plass for møter mellom mennesker. For at kjøpesenteret skal være en trivelig plass for alle, er det mye usynlig arbeid som blir gjort. Fighteren, Per Kristian, er den som sørger for at alle dine forventninger blir innfridd.

Han har vært ansatt på Hvaltorvet i hele 15 år, og det er ingen tvil om at han vet hva som må til for å holde hjulene i gang. Som driftssjef, er Per Kristian ansvarlig for alt som har med sikkerhet, renhold, drift og tekniske forhold å gjøre. Og når vi spør hva han faktisk gjør, kommer den allsidige arbeidsbeskrivelsen raskt til syne.

– Jeg blir involvert i alt mulig rart. Fra å holde oversikt over alle avtaler, inkludert strøm og avfallshåndtering, til å kontrollere fakturaene og kostnadene, er det mye som må huskes i det daglige arbeidet, forteller han og fortsetter:

– Når det gjelder avtaler, innebærer det også å inngå kontrakter med alle partnere, som service på bygget, følge opp leietakere, både nye og de som flytter ut. Ja, rett og slett holde kontakt og ha oversikt over alle mulige samarbeidspartnere.

Fokus på sikkerhet og service

– Vi er opptatt av at senteret skal være hyggelig, men også trygt og sikkert. Jeg har også ansvar for kontroll, oppfølging og utbedring, etter tilsyn fra brannvesenet, for alt som gjelder sikkerhet. For eksempel sprinklere, brannvarslere og nødlys.

Selv om mye av arbeidet utføres i det skjulte, er det utvilsomt en viktig del av driften, og ikke minst trivselen, på senteret – både for kunder og ansatte.

– Det er heller ikke uvanlig at det hender ting som krever at man tar tak i det øyeblikket det skjer. Derfor går en del av tiden på å yte service til leietagere. Det er viktig at man er tilstede og bistår der det trengs, sier han.

Ifølge han er døren til senterkontoret alltid åpen. Skulle de ansatte på senteret trenge noe, er det bare å ta turen. Både han, driftsfolk og vektere er der for å hjelpe.

Godt arbeidsmiljø

Selv om det virker som en veldig hektisk jobb (og det er det til tider), er Per Kristian fornøyd med allsidigheten han får som driftssjef på Hvaltorvet.

– Jeg tror det hadde blitt veldig kjedelig om jobben ikke var så allsidig. Og jeg trives veldig godt! Skal jeg peke ut det beste med jobben, så er arbeidsmiljøet veldig høyt på lista. Vi har et veldig bra team her!

Som han selv sier, god kommunikasjon og samarbeid er nøkkelen til å håndtere alle de ulike oppgavene som må løses hver dag.

Miljø og trivsel

Apropos arbeidsmiljø, så er også miljø og bærekraft en viktig del av hverdagen hans.

– Det er viktig å gjøre det vi kan for miljøet. For oss er det en daglig jobb. Vi jobber blant annet med ventilasjon og temperatur. Det skal være behagelig å være på Hvaltorvet, men vi skal ikke sløse. Lys skal heller ikke stå på for lenge, forklarer han.

Miljøtiltakene som gjøres på senteret er mange, men ifølge Per Kristian er vi sammen om å drive senteret. Og derfor har han en enkel oppfordring til besøkende:

– Jeg håper alle kan tenke litt mer på sortering av avfall. Vi har sortering på senteret så det er null grunn til å bare legge fra seg søppel. Jeg håper også folk kan kaste snus og tyggegummi i søpla. Det vil hjelpe masse når søpla skal hentes. Et ryddig og pent kjøpesenter bør være et felles mål for oss alle, sier han.

– Folk skal trives her! Min prioritering er fornøyde leietakere og kunder. Uten dem så fungerer senteret veldig dårlig. Og for oss er det viktig at det går bra med alle butikkene, avslutter han.

   

     

     

  • Publisert: 11. september 2023
  • Tekst: Malin Ramberg

Logg inn